وام ۶۰۰ میلیونی مسکن | شرایط و جزئیات دریافت

ساخت مسکن یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت سید ابراهیم رئیسی بود. او در شعارهای انتخایاتی‌اش وعده داده بود که سالی یک میلیون مسکن خواهد ساخت. شعار کاهش قیمت مسکن و کوتاه کردن زمان خانه‌دار شدن شهروندان از شعارهای مهم سیاست‌ دولت بود.

در همین راستا، وزارت راه و شهرسازی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های چهار ساله دولت را کلید زد. طرحی که به «نهضت ملی مسکن» شهرت یافته و قرار است ذیل سیاست‌های اتخاذ شده در آن دولت هم چهار میلیون خانه جدید در ایران بسازد و هم قیمت‌های بازار را اصلاح کند. در هفته نخست مهرماه ۱۴۰۱ نیز مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران خبر داده که شرایط پرداخت وام مسکن ۶۰۰ میلیونی فراهم شده است.

خلیل محبت‌خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در این زمینه می‌گوید:

تمام کسانی که در سطح شهر تهران قصد ساخت‌وساز دارند، می‌توانند در صورت تمایل در قالب طرح نهضت ملی مسکن از تسهیلات تا سقف ۶۰۰ میلیون تومانی با مدت بازپرداخت ۲۰ ساله استفاده و از امتیازات این طرح بهره‌مند شوند.»

علت در نظر گرفتن این شرایط ویژه در تهران هم این است که تهران تنها شهری است که در «نهضت ملی مسکن» پروژه‌ای دولتی در آن اجرا نمی‌‎شود. برای همین وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفته در این کلان شهر که مناسبات خاصی هم دارد با اجرای پروژه دولتی ساخت مسکن مردم را تشویق به ساخت کند و در مقابل خودش شرایط و تسهیلاتی را فراهم کند که کار برای سازندگان آسان شود.

محبت‌خواه در راستای این سیاست‌ها سازمانش هم می‌گوید:

«با توجه به این‌که در شهر تهران، پروژه‌های دولتی در قالب نهضت ملی مسکن وجود ندارد، دولت تصمیم گرفته تسهیلات خودمالکی را در این حوزه به بخش خصوصی پرداخت کنند. سقف وام ساخت در تهران ۶۰۰ میلیون تومان است و به پروژه‌های صنعتی که از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند تعلق می‌گیرد. به دیگر سازندگان ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.»

  • نهضت ملی مسکن و تسهیلات دولت برای خانه‌دار شدن
  • افراد واجد شرایط خانه‌دار شدن

شرایط دریافت وام ۶۰۰ میلیونی مسکن چیست؟

مطابق آنچه وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده این وام به همه کسانی که قصد ساخت‌وساز در تهران را دارند تعلق می‌گیرد. سود این وام هم ۱۸ درصد در نظر گرفته شده است.

برای اینکه سازنده‌ای شایستگی دریافت وام ۶۰۰ میلیون تومانی را داشته باشد باید حتما از فناوری‌های نوین در ساخت مسکن استفاده کند وگرنه وام از ۶۰۰ میلیون تومان به ۴۵۰ میلیون تومان کاهش می‌یابد.

وزارت راه و شهرسازی این وام را شامل حال ساختمان‌های نیمه‌کاره هم کرده است. یعنی حتی اگر ساختمانی نیمه‌کاره و در دست ساخت دارید نیز می‌توانید برای دریافت این وام اقدام کنید. مهم‌ترین ویژگی این وام که امتیاز مهمی برای آن به حساب می‌آید مدت بازپرداخت آن است.

مطابق توافق‌های صورت گرفته با بانک مسکن دریافت کنندگان این وام در یک مدت زمان ۲۰ ساله می‌توانند بازپرداخت این وام را انجام دهند. همچنین تخفیف‌هایی هم در فرایند صدور پروانه ساختمان، خدمات نظام مهندسی، بیمه و مالیات در نظر گرفته شده است. به این ترتیب بخشنامه‌های مصوب شورای عالی مسکن شامل حال این گروه از سازندگان نیز می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی همچنین اعلام کرده که بعد از تکمیل واحدهای خودمالکی، سازندگان این اختیار را دارند واحدها را به افراد مدنظر خودشان که دارای فرم «ج» سبز هستند واگذار کنند. در غیر این صورت اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به آنها نفرات واجد شرایط معرفی می‌کند. به این ترتیب امکان عرضه مسکن در شهر تهران در قالب نهضت ملی به صورت خودمالکی فراهم می‌شود.

برای مطالعه اطلاعات تکمیلی دریافت این وام و سایر تسهیلات دولت در خصوص مسکن می‌توانید به سامانه نهضت ملی مسکن به آدرس https://saman.mrud.ir/ مراجعه کنید.

نهضت ملی مسکن و تسهیلات دولت برای خانه‌دار شدن

سید ابراهیم رئیسی در وعده‌های انتخاباتی‌اش اعلام کرد که قصد دارد سالی یک میلیون مسکن بسازد. به این ترتیب در پایان چهار سال نخست ریاست جمهوری‌اش چهار میلیون مسکن ساخته و تحویل شهروندان می‌شود.

او معتقد است با این مداخله دولت در بازار مسکن و افزایش عرضه خانه می‌تواند وضعیت فعلی قیمت‌ها را شکسته و کمک کند تا طبقه متوسط و طبقه کمتر برخوردار هم به خانه‌دار شدن نزدیک شوند.

از آنجایی که این وعده توقع زیادی در جامعه ایجاد کرد آنها در یک برنامه ملی فرایند ساخت مسکن را به وزارت راه و شهرسازی سپردند تا نهضت ملی مسکن کلید بخورد. در حال حاضر متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه https://saman.mrud.ir/ اقدام به ثبت‌نام کنند و در یکی از طرح‌های نهضت ملی مسکن مشارکت نمایند.

در همین راستا وزارت راه و شهرسازی برنامه دارد با در پیش گرفتن شش استراتژی مهم فرایند ساخت خانه‌ها را پیش ببرد. این شش برنامه مهم نهضت ملی مسکن عبارتند از:

  • ارتقای ساخت‌وساز فعلی توسط بخش خصوصی با دادن تسهیلات
  • تحریک تقاضا در بافت‌های فرسوده
  • ساخت واحدهای مسکونی برای دهک‌های اول تا سوم
  • ساخت مسکن برای دهک‌های متوسط با حمایت نسبی دولت
  • احداث واحدهای مسکونی روستایی
  • مسکن اجاره‌ای (برای اولین بار در کشور، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی اجاره‌ای احداث خواهد شد.)

افراد واجد شرایط خانه‌دار شدن

همچنین در این طرح افراد زیر واجد شرایط خانه‌دار شدن از طریق نهضت ملی مسکن تشخیص داده شده‌اند:

  • متقاضیان باید متاهل باشند و یا در صورت مجرد بودن نیازمند رعایت قوانین هستند. متقاضیان یا مردان متأهل سرپرست خانوار هستند یا بانوان سرپرست خانوار به‌شمار می‌روند.
  • متقاضیان نباید از هیچ‌گونه تسهیلات دولتی،‌ امکانات اداری و طرح‌های سازمانی جهت خانه‌دار شدن استفاده کرده باشند.
  • افراد باید بومی شهر ثبت‌نامی باشند. یعنی شخص متقاضی حداقل پنج سال در شهر مورد درخواست زندگی کرده و یا متولد و ساکن آنجا باشد.
  • هیچ ملک مسکونی از سال ۱۳۸۴ به بعد نباید به‌نام شخص ثبت‌نام کننده باشد.
  • فرد باید امکان پرداخت اقساط وام مسکن ملی و پیش‌پرداخت‌های لازم و تعیین‌شده را داشته و مبالغ را سر موعد مقرر واریز کند.
  • لازم است هیچ‌کدام از متقاضیان درگیر پرونده‌های مالی نظیر چک برگشتی یا منع قانونی عدم امکان معامله نداشته باشند.

وزارت راه و شهرسازی، مبلغ اقساط ماهیانه طرح نهضت ملی مسکن برای اقشار کم‌درآمد در مناطق مختلف کشور را بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است. مبلغ اقساط برای گروه‌های متوسط را بین دو میلیون و ۳۰۰ هزار تا چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد کرده است.

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

استخدام به دنبال یک نویسنده خبری با تجربه برای کار در سایت خبری ما هستیم

د دسامبر 18 , 2023
به دنبال یک نویسنده خبری با تجربه برای کار در سایت خبری ما هستیم. اگر شما دارای توانایی نوشتن مقالات خبری با سرعت و دقت بالا هستید و علاقه‌مند به پوشش رویدادهای روز دنیا و کشور هستید، ما منتظر شنیدن از شما هستیم. مهارت‌های موردنیاز: – توانایی نوشتن مقالات خبری […]

شاید خوشت بیاد